Verslag “Klassiek uit Mijnen Tijd”

Gul & liefdevol!

Verslag door Geert Vanmaeckelberghe

Zondag 30 september 2018 woonden wij het initiatief “Klassiek uit mijnen Tijd” bij in de Evenementenhal “Den Boomgaard” te Broechem. Hiermee dingt de KH De Eendracht (KHDE) uit Wommelgem mee voor het winnen van de VLAMO Award 2018. Mensen op leeftijd, mensen die in wooncentra verblijven, mensen die lijden aan dementie, een onvergetelijke concertervaring geven met muziek uit hun tijd. Dat is het opzet van deze onderneming.

Het is druk, super druk langsheen de Antwerpsesteenweg, wanneer ik de Evenementenhal nader. Langs beide kanten van de steenweg staan auto’s in lange rijen aan te schuiven. Aan de ingang leidt een feestelijk uitgedoste parkeerwachter (Bart) alles in goede banen. Hier staat iets te gebeuren, zoveel is zeker! Het publiek zoekt het laatste parkeerplaatsje, terwijl busjes mensen op leeftijd aanrijden. Zorgzaam worden de mensen met een lift vanuit een autocar op de begane grond gezet. Tussen rolwagens en rollators zoek ik mij een weg naar binnen. Eerst worden we vergast op een glaasje schuim. Het feest kan wat mij betreft beginnen of zijn we daar al niet mee bezig?

De zaal kleurt grijs en zit afgeladen vol. Maar liefst 800 toehoorders hebben plaats genomen aan de lange witte koffietafels. Rolwagens en rollators vinden hun weg. Mensen worden met de nodige zorg begeleid en geholpen. Ik observeer, geniet en beleef. Het 50-koppig orkest betreedt de bühne en mijn nieuwsgierigheid is dan al lang gewekt. Onder leiding van dirigent Tim Boonen worden operettes (van Franz von Suppé), werken uit opera’s, walsen van onder meer Dmitri Sjostakovitsj met verve gebracht. Er is zang van een tenor en een sopraan die ook met elkaar in duet gaan. De sfeer is feestelijk en uitbundig en het publiek geniet. Sommigen gaan op de been en plaatsen een dansje op de geïmproviseerde dansvloer. “An der Schönen Blauen Donau” (Johann Strauss jr) is ontegensprekelijk een hoogtepunt. Warre Borgmans praat het geheel op een geestige manier, doorspekt met hoogstaande poëzie en humor aaneen. Het motto weze duidelijk: “vandaag mag en kan alles”!

Met dit initiatief haalt de KHDE mensen uit een mogelijk isolement. Het is voor ouderen en minder mobiele bewoners geen evidentie om een concert bij te wonen. Een grote schare vrijwilligers (busvervoer) ondersteunt door actieve deelname het nobele opzet. Iedereen steekt de handen uit de mouwen en doet dat gul & liefdevol! Hiermee realiseert deze harmonie het onmogelijke op treffende wijze. De impact op de bezoeker is tastbaar, alsook de samenwerking tussen muzikanten, gemeente, verenigingen en de vele vrijwilligers. Dementie treft de mens in het diepste van zijn zijn. Muziek uit hun tijd laat hen proeven van vreugde en herinnering. Bovendien gaat de opbrengst van het hele gebeuren naar het Brein Instituut dat de kloof tussen maatschappij en het wetenschappelijk onderzoek naar hersenziekten zoals dementie wil dichten en fondsen wil werven ter ondersteuning van hersenonderzoek. Respect en een groot dankjewel is hier op zijn plaats.

tekst & foto’s: Geert VanmaeckelbergheDSC_9883